French Realist/Impressionist Painter and Sculptor, 1834-1917
French painter, draughtsman, printmaker, sculptor, pastellist, photographer and collector. He was a founder-member of the Impressionist group and the leader within it of the Realist tendency. He organized several of the group exhibitions, but after 1886 he showed his works very rarely and largely withdrew from the Parisian art world. As he was sufficiently wealthy, he was not constricted by the need to sell his work, and even his late pieces retain a vigour and a power to shock that is lacking in the contemporary productions of his Impressionist colleagues. Related Paintings of Edgar Degas :. | Aix Ambassadeurs | Young Woman Lying on a Chaise longue | Roman Beggar Woman | Cbez la Modiste | Leopold Levert | Related Artists:
Abraham van der HeckenDutch Baroque Era Painter, active 1635-1655
Perov, VasilyRussian Painter, 1834-1882
Russian painter. Son of a public prosecutor, he studied intermittently at Arzamas from 1846 to 1849 at the Art School of Alexander Stupin (1776-1862), a classicist painter whose School was the first of its type in provincial Russia, and during the 1850s at the Moscow School of Painting, Sculpture and Architecture under Sergey Zaryanko. The work of Pavel Fedotov, pictorial satire in the press and genre scenes by the Old Dutch masters and William Hogarth were the greatest formative influences on Perov. His early works, permeated by a Biedermeier romantic spirit, combine detailed brushwork with anecdotal narrative and aim at criticizing social behaviour in line with the contemporary democratic doctrines of such writers as Nikolay Chernyshevsky. Such anti-clerical pictures as the Village Sermon (1861; Moscow, Tret'yakov Gal.) are distinguished by a particular irony. As in the prose of Nikolai Leskov, which has many affinities with Perov's painting, there is a conflict between feelings of love and hatred, and between an intimate knowledge of the daily life of the people and an alienating irony. In 1862-4 Perov travelled abroad, working mainly in Paris, where he painted a series of vivid genre scenes of city life. Perov's success as a genre painter reached its peak in the latter half of the 1860s. His compositions become more laconic and expressive; overcoming an indisciplined use of colour, he achieved an impressive unity with an austere greyish-brown palette. Such works as the Drowned Girl (1867) and the Last Tavern by the City Gates
carl kylbergCarl Oscar Kylberg, född 23 september 1878 på Vasängen i Fridene församling, död 6 januari 1952 i Stockholm, svensk konstnär och representant för Göteborgskoloristerna.
Carl Kylberg var son till kontorschef Gustaf Kylberg och friherrinnan Eleonora von Essen och storebror till konstnären Erik Kylberg. Hans fastrar och farbror var konstnärerna Regina Kylberg-Bobeck, Marina Kylberg och Hjalmar Kylberg. Farfadern Lars Wilhelm Kylberg var konstnär vid sidan av lantbruket på familjegodset Såtenäs i Västergötland.
Kylberg studerade först vid tekniska skolan i Stockholm och i Berlin för att bli arkitekt men övergick till måleri omkring 1900. Han studerade under en tid vid Valand i Göteborg som elev till Carl Wilhelmson. Hans verk kännetecknas ofta av ett glödande oljemåleri med starka färger och han avbildade ofta landskap och figurkompositioner på ett avskalat man??r. Under senare delen av sitt konstnärskap skapade han en mängd religiösa motiv.
Kring 1930-talet fick han sitt genombrott och han kom att ställa ut, förutom i Sverige även i Köpenhamn, Paris, London, Budapest och i USA men hans måleri var för många provocerande och 1938 gick regeringen in och stoppade ett köp av målningen Uppbrottet för Nationalmuseum i Stockholm.
En av hans mest välkända målningar är Hemkomsten från 1938 som hänger på Göteborgs konstmuseum och som föreställer ett skepp i silhuett mot en nästan brinnande gul himmel och ett rödfärgat hav. Denna målning förevigades också 1978 på ett svenskt frimärke av valören 90 öre.
Sedan 1980-talet har många av hans tavlor sålts för rekordpriser vid olika internationella konstauktioner.